Ägg är den ultimata viktkontrollmaten

Ägg är bland de hälsosammaste livsmedel du kan äta. Faktan från det här inlägget är taget härifrån. De är rika på:

  • högkvalitativt protein
  • hälsosamma fetter
  • många viktiga vitaminer och mineraler

Ägg har också några unika egenskaper som gör dem ägg-exceptionellt viktminskningsvänliga.

Ägg har låga kalorier

Även om det finns många faktorer som kan bidra till viktökning, är det mest evidensbaserade sättet att främja viktminskning att minska ditt dagliga kaloriintag eller öka antalet kalorier som du bränner. Ett stort ägg innehåller bara cirka 74 kalorier, men det är mycket näringsrikt. Äggulor är särskilt näringsrika.

En äggmåltid består vanligtvis av cirka 2–4 ​​ägg. Tre stora kokta ägg innehåller mindre än 230 kalorier. Genom att lägga till en generös portion grönsaker, tillsammans med en källa till fiber och fett som skivad avokado, kan du få en komplett måltid för 500 kalorier.

Tänk bara på att om du steker dina ägg i olja eller smör lägger du till cirka 50 kalorier för varje tesked (5 gram) som används. Ett stort ägg innehåller alltså cirka 74 kalorier. En måltid bestående av 3 kokta ägg, grönsaker och skivad avokado kan innehålla under 500 kalorier.

Ägg är väldigt mättande

Ägg är otroligt näringstäta och mättande, främst på grund av deras höga proteininnehåll. Proteinrika livsmedel har varit kända för att minska aptiten och öka fylligheten jämfört med livsmedel som innehåller mindre protein.

Studier har upprepade gånger visat att äggmåltider, särskilt när de kombineras med en fiberkälla, främjar mättnadskänslor och minskar matintaget under senare måltider jämfört med andra måltider med samma kaloriinnehåll.

Ägg rankas också högt på en skala som kallas mättnadsindex. Denna skala utvärderar hur väl mat hjälper dig att känna dig mätt och minska kaloriintaget senare på dagen. Dessutom kan en diet med hög proteinhalt minska lusten att äta med 15 %. Det kan också hjälpa till att förhindra ohälsosamt mellanmål sent på kvällen.

Ägg kan öka din ämnesomsättning

Ägg innehåller en bra balans av alla essentiella aminosyror som din kropp behöver. Detta innebär att din kropp lätt kan använda proteinet i ägg för underhåll och ämnesomsättning. Att äta en proteinrik kost har visat sig öka ämnesomsättningen med upp till 80–100 kalorier om dagen genom en process som kallas matens termiska effekt.

Den termiska effekten av mat är den energi som kroppen behöver för att metabolisera mat, och den är högre för protein än för fett eller kolhydrater. Detta innebär att livsmedel med hög proteinhalt, som ägg, kan hjälpa dig att bränna fler kalorier för att stödja viktminskning.

En proteinrik kost kan därför öka din ämnesomsättning med upp till 80–100 kalorier per dag, eftersom extra energi behövs för att hjälpa till att metabolisera proteinet i maten.

Ägg är ett bra sätt att börja dagen på

Att äta ägg till frukost verkar vara särskilt fördelaktigt för viktminskning. Många studier har jämfört effekterna av att äta ägg på morgonen mot att äta andra frukostar med samma kaloriinnehåll. Vissa äldre studier visar att att äta ägg istället för bagels till frukost kan öka känslan av mättnad och minska mängden kalorier som konsumeras vid senare måltider.

Regelbunden konsumtion av en äggbaserad frukost har också förknippats med ökad viktminskning över tid. Enligt en studie som involverade 156 ungdomar med fetma, ökade att äta en äggfrukost mättnaden och minskade matintaget vid lunchtid jämfört med en frukost med ångat bröd.

Dessutom ökade äggfrukosten också nivåerna av peptid YY (PYY) och glukagonliknande peptid-1 (GLP-1), två hormoner som reglerar aptiten och främjar mättnadskänslor.

En annan studie från 2013 som involverade 30 friska unga män jämförde effekterna av tre typer av frukostar vid tre olika tillfällen. Dessa var ägg på rostat bröd, flingor med mjölk och rostat bröd och en croissant med apelsinjuice.

Jämfört med de två andra frukostkombinationerna orsakade äggfrukosten betydligt större mättnad, mindre hunger och lägre lust att äta. Att äta ägg till frukost gjorde dessutom att männen automatiskt åt cirka 270–470 kalorier mindre på lunch- och middagsbufféer, jämfört med de två andra frukostarna.

Denna imponerande minskning av kaloriintaget var oavsiktlig och krävde inga andra förändringar av deras kost än att äta ägg till frukost. Att äta ägg till frukost kan därför öka din mättnadskänsla och få dig att automatiskt äta färre kalorier senare på dagen.

Add a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *